Ugens madplan uge 8

Sidste dag i vinterferien. Vi styrter rundt og rydder op og gør rent, så her er lækkert i den travle tid, der kommer. Men jeg har lovet vafler kl. 15, og husfred bagefter.

Vi spiser rester til aften i stedet for tærte, fordi vi har så mange. Det har været en dejlig uge med Asbjørns vinterferieplan!

Næste uge prøver vi sådan her:

Mandag: Pastaruller med spinat og hytteost. (Jeg fandt friske øko lasagneplader til 10 kr forleden og smed den i fryseren). Bønner fra frost til.

Frokost: rest af grønkålssalat fra søndag. 1 æg.

Tirsdag: Dhal. Brød til, enten fra weekenden eller naan, hvis husbond får tid til at bage.

Frokost: suppe (bone-broth) med ris og grøntsager.

Onsdag: Pasta med kødsovs (heri placeres grøntsager, der skal spises op). Nok til dagen efter.

Frokost: rest af dahl

Torsdag: Tortilla af kødsovsrest med bønner i og mexicansk kålsalat til.

Frokost: rugbrød med torskerogn. Gulerødder.

Fredag: Boller i karry m. ris. Gulerodssalat af flerfarvede gulerødder til (hedder det så hvidrødder eller rød-rødder eller hva?)

Frokost: rest af kålsalat. Kikærter i.

Lørdag: Fiskefrikadeller m. ovnkartofler.

Søndag: rester eller grød.

Reklamer

Ugens madplan uge 7

Altså, hvis man trænger til noget dejligt, fedt og flødet her i det triste regnvejr, vil jeg varmt anbefale sidste uges mørbradret. Det smager bare så godt!

Som lovet har jeg en gæste-blogger i denne uge. Vi har brugt ugen på at have Asbjørn i “voksen-praktik”. Han har været med os på arbejde, han har fundet uddannelser og jobs, og så har han haft en dag om skat, NemId, ferieregler, ejendomsforhold og husholdning – herunder budget og madplanlægning. Det har været så godt! Planen her er altså hans, under samme forudsætning som jeg plejer at have: vi skal bruge det vi har (denne gang en medister, kylling og oksefars), der skal være mindst to vegetardage og det må ikke være dyrt. Jeg har så lovet at finde på grøntsager til – fair nok, fordi det mest er mig der spiser det.

Så her præsenteres stolt:

Asbjørns vinterferieplan

Mandag: Pasta med svampe. Grønkålssalat.

Tirsdag: Aspargessuppe m. kødboller. (Jeg spiser resten af grønkålssalaten også).

Onsdag: Medister med brun sovs og kartofler. Rødkålssalat til.

Torsdag: Kyllingekrebinetter med persillesovs med gulerødder og ærter. Kartofler til.

Fredag: Burgere

Lørdag: Majschowder med nachos.

Søndag: Tærte. Måske med kylling, eller hvad vi har af rester. Salaten er afhængig af, hvad vi får i kassen.

Ugens madplan uge 6

Torsdag, d. 7.2.19

Vi bringer en rettelse (eller to)! 

Det var ikke muligt at købe torskeloins hos Rema (selvom det stod i deres tilbudskatalog), og vi havde rigtig mange kartofler til overs fra mandag, så Onsdag fik vi kartoffelæggekage i stedet. Og i aften, hvor den egentlig stod på wok, er vi enige om i stedet at lave en klar suppe med masser af rodfrugter. Fordi regnvejr. Så sådan kan det også gå…..

Jeg arbejder stadig i det med sovs, det får alting til at glide lidt lettere ned. Jeg må bare lade være med at spise den selv, jeg i stadig i gang med et større vægttab, så fløde er ikke sagen.

Men altså: her er både indmad, fisk og to vegetardage. Så blir det vist ikke finere! Jeg håber bare, mine store unger er med på at prøve noget nyt – igen…

I næste uge er det planen at Asbjørn er gæste-blogger. Han har en praktik dag hos mig, hvor han skal lære om husholdning og budgetter, og så ligger det lige for.

Men i denne uge ser det sådan her ud :

Mandag: Kalvelever med rødløg og svampe. Ovnstegte rodfrugter til. Rødbedesalat.

Frokost: rest af spidskålssalat fra søndag. Kikærter i.

Tirsdag: Tomatsuppe. Jeg er nemlig ikke hjemme til aftensmad. Det er en af de ting, drengene elsker, og som for mig ikke er ordentlig mad. Det smager godt, men det gør ikke rigtig noget for dig.

Frokost: rest af rødbedesalat og lever.

Onsdag: Torskeloins med estragonsovs og ris. Glaskålssalat.

Frokost: Bone broth suppe med en rest ris og nogle grøntsager, måske lidt kogt kylling fra frys.

Torsdag: Vegetarisk Wok med savojkål, rød peber og hvad vi ellers har. Og nudler.

Frokost: Glaskålssalat. Rugbrød med æg.

Fredag: Mørbrad i gorgonzolasovs. Pasta til, og en masse broccoli (som jeg spiser mest af).

Frokost: en rest wok eller rugbrød.

Lørdag: Flæskesteg i kokosmælk. Ris til, og en salat af det, vi får i kassen. (Du skal ned i bunden af siden, når du følger linket).

Søndag: Linsedeller. Nybagt brød og en grov salat til, hvilken ved jeg først fredag.

Ugens madplan uge 5

Jeg tror, dette er noget så usædvanligt som en helt almindelig uge. Meget mærkeligt. Altså, noget er der jo altid. Som at Husbond kommer sent hjem Torsdag og at vi skal til teater på Langeland lørdag, fx. Men ellers!

Jeg er frisk og glad igen, og glæder mig til en uge med motion og livsglæde. Længe leve medicin, yeah!

Vi giver den gas sådan her:

Mandag: Kyllingebryst og glaserede jordskokker. Jeg laver nok en paprikasovs eller lignende til, så teen har noget at dyppe i. Rødbedesalat til (nok mest til mig selv…)

Frokost: rest minestrone fra søndag.

Tirsdag: Falaffel i pita. Salat, agurk, tomat, og hvad vi ellers har. Dressing af yoghurt, spidskommen, hvidløg og citron.

Frokost: rest jordskokker, rest rødbedesalat.

Onsdag: Kylling og kartofler, spinat og tomat. Vi laver vores med store kyllingelår og noget mere frisk spinat. Vi får grøn salat med edamamebønner til. Samtidig steges kyllingefileter til dagen efter.

Frokost: Pita med falaffel, evt resten af rødbederne

Torsdag: Clubsandwich.

Frokost: Grøn salat med edamame.

Fredag: Pasta med grøntsager. Hvilke og hvordan afhænger af, hvad vi får i kassen Torsdag.

Frokost: Rugbrød med æg og tomat.

Lørdag: rester fra køl og frys

Søndag: Osso buco og kartoffelmos. En grundig kålsalat til, igen afhængig af, hvad vi får i kassen Torsdag. Men det kunne nemt være noget med grønkål eller rødkål.

Det blev til meget kylling, det kan jeg godt se. Men vi har en del i fryseren, der skal bruges. Heldigvis kan kylling jo mange forskellige ting, så mon ikke det går.

Ugens madplan uge 4

Det bliver en mærkelig uge. I morgen mandag skal jeg en tur til Hammel Bibliotek med Strikkebogshowet, og heldigvis har Husbond lovet at tage med. Tirsdag arbejder jeg sent som altid, og Torsdag skal jeg til Middelfart Bibliotek og hører Lene Holme Samsøe. Vi er med andre ord nødt til at slække lidt på sundhed og andre principper for at få det hele til at hænge sammen.

Planen ser sådan her ud:

Mandag: Mac’n cheese. Ungerne alene hjemme. De voksne får en sandwich undervejs.

Tirsdag: Curry med kartofler, kikærter og blomkål

Onsdag: Bøf bougogne. Rodfrugt mos til. Nok til to dage.

Torsdag: rester og stegte kartofler.

Fredag: Hjemmelavet pizza.

Lørdag: Øhm. Jeg ved det ikke. Vi skal i teatret og se “Mio min mio” kl.16, og jeg ved ikke hvornår det slutter. Vi må improviserer!

Søndag: Minestrone a la “ryd-op-i kølskabet”.

Ugens madplan uge 3

Det regner og det er koldt. Sådan har det været længe. Det er bare ikke fedt, når man har gigt. Jeg har ondt i mine hænder, håndled osv., osv.

Og hvad har det så med madplanen at gøre? Jo, når jeg er træt og har ondt, er jeg mere tilbøjelig til at spise usundt. Jeg gider ikke at lave mad og jeg gider SLET IKKE spise salater. Af nogen slags. Min krop ønsker sig varmt, fedt, krydret – comfort food-agtigt, samtidig med at jeg er ugidelig og uopfindsom.

Jeg prøver det bedste jeg kan at finde på noget, der kan opfylde behovet for nemt og hyggeligt, samtidig med at jeg måske godt kan tabe mig – eller i hvert fald ikke tage på.

På en måde er det meget heldigt, at min store vegetar-dreng flyttede hjemmefra i lørdags. Det gør det meget nemmere for mig at koge en ordentlig portion fond – eller broth – og anvende i alting. Det skulle være så godt mod ledbetændelse og gigt. Det må prøves!

Det betyder også, at det bliver småt med ren vegetarmad i denne uge. So be it.

Jeg ved ikke om det går, men planen er at gøre sådan her:

Mandag: Efterårsgryde. Vi laver den med fond, og propper den med grøntsager.

Frokost: Jeg er på kursus og får mad i den forbindelse.

Tirsdag: Kylling i karry med brune ris. Savoykål, karry og gulerødder, der lige har fået en tur på panden, til.

Frokost: Brød med hummus og rødbede-linsesalat (den laves søndag og rækker flere dage).

Onsdag: Risotto med svampe og spinat. Måske får vi en ristet pølse til.

Frokost: En rest linsesuppe fra fryseren

Torsdag: Kyllingefrikadeller, kartofler og letstuvet hvidkål.

Frokost: Brød med hummus. Det, der er tilbage af grøntsager, der skal bruges.

Fredag: Frisk torskerogn (det er i sæson lige nu), stegte kartofler og kryddermayo. Grøntsagerne afhænger af, hvad der kommet i kassen på torsdag. (Rognen kom ikke i sidste uge pgr. blæsevejret).

Frokost: En frikadelle og stuvet kål

Lørdag: Grønkålssuppe. Tortano fra fryseren til.

Søndag: Lasagne. Jeg har endnu ikke besluttet om den skal være vegetarisk eller ej. Det afhænger også af, hvad vi får i kassen på fredag.

Ugens madplan uge 2

I sidste uge skrev jeg om at tabe sig uden at det bliver en straf. I al beskedenhed synes jeg ugens madplan er et meget godt eksempel på hvordan, det kan gøres. Jeg har to teenage-drenge, der også skal blive mætte, samt en vegetar, der også skal være et tilbud til. Han finder tit noget i fryseren, men det er grunden til at vi relativt sjældent får ting, der er “alt i en gryde” – man skal helst kunne vælge, hvad man vil spise, så vi dækker hver vores behov.

Jeg har skrevet frokosten ind, fordi jeg fik en forespørgsel på, hvad jeg spiser til frokost. Så – værsgod.

Mandag: Oksefrikadeller og græskarsalat

Frokost: En rest hvidkålssalat og en kyllingefrikadelle

Tirsdag: Hønsekødssuppe. Husbond arbejder hjemme, og koger dyret. Vegetaren finder noget i fryseren, fx Linsesuppe.

Frokost: en rest græskarsalat og en frikadelle

Onsdag: Fyldt græskar. Restesalat af det, der nu er, så vi får ryddet op inden den nye kasse kommer.

Frokost: rugbrød med hummus. Diverse grøntsags rester til.

Torsdag: Kyllingesandwich af kødet fra kyllingen tirsdag. Hummus til vegetaren.

Frokost: en rest Linsesuppe fra fryseren og/eller Restesalat.

Fredag: Frisk torskerogn (det er i sæson lige nu), stegte kartofler og kryddermayo. Grøntsagerne afhænger af, hvad der kommet i kassen på torsdag.

Frokost: rugbrød med kyllingesalat.

Lørdag: Kyllingelår, pommes og løgringe (noget, vi ikke fik spist 1.januar – vi glemte det simpelthen). Jeg laver strikkebogsshow på Sjælland, og kommer ikke hjem til aften.

Søndag: Chorizo suppe a la Jamie Oliver.