Ugens madplan uge 42

Uge 42 er = efterårsferie for rigtig mange af os. I vores lille familie er den “med forhindringer”, fordi husbond skal arbejde de første to dage (ingen i bogbranchen har fri en hel uge i efteråret), mellembarnet skal arbejde midt på dagen tre dage, og ældstesønnen har slet ikke fri. Så det er kun mig og yngstemand der har fri hele ugen – vi skal med andre ord ingen steder. Vi skal hygge os, skal vi. Jeg skal strikke og læse og gå mega-lange ture. Og lokke familien ud, når de har fri.

Madplanen bliver lidt mere skitse-agtigt, når vi har fri, for så er der mere tid til at improviserer. Der har været ønsker om boller i karry og lasagne, så det ruller vi med.  Det skal være dejligt og rart, også madmæssigt. Nå, vi prøver ca. sådan her:

Mandag: Rødbede og kartofler med timian. Bagt i ovn, og drysset med feta til sidst. Hertil hvidløgspostej

Tirsdag: Boller i karry. Ris til og klassisk råkost.

Onsdag: Bagt hokkaido. Kødspiserne får kyllingebryst til, hvis vegetaren er hjemme får han et spejlæg til. 

Torsdag: Lasagne. Restesalat af det, der skal bruges inden der kommer en ny kasse.

FredagStegt lam med linser. (Vi fik ikke brugt lammeboven i sidste uge, så vi prøver igen). Varm rødkålssalat.

Lørdag: Risotto med svampe og parmesan. Gode pølser til til kødspiserne. Salat til af det, der kommer i kassen. Vi håber rigtig meget på grønkål!

Søndag: Rester fra køl og frys – eller vi improviserer noget. 

Reklamer

Ugens madplan uge 41

Så fik jeg lagt en plan.

Det gør jeg jo hver uge. Det har jeg gjort i over 10 år. Men det er sandt! Bloggen her har holdt 10 års jubilæum, og inden da brugte jeg en notesbog. Hvad gør I hjemme hos jer? Lægger I planer? Ville I gerne lægge planer? Har I brug for hjælp til, hvordan I gør det? Min kollega mener, Jeg kunne holde foredrag om, hvordan man lægger madplaner – hvad tror du?

Nå, men nu til indholdet! En helt almindelig uge i efteråret, med masser af kål, lidt græskar og lidt kød. Her er både mormor-mad og det mere moderne, så er alle forhåbentlig glade.

Mandag: Gratin med rosenkål. Grønkålssalat til.

Frokost: coleslaw og en lille omelet

Tirsdag: Æbleflæsk og Kålsalat.

Frokost: Grønkålssalat. Rugbrød med tun.

Onsdag: Gylden suppe. En eller anden form for oste/pestobrød til, hvis jeg når det.

Frokost: Kålssalat

Torsdag: Krebinetter, kartofler, spidskål.

Frokost: Supperest

Fredag: Pizza – helt traditionel, tror jeg.

Frokost: rest kartofler og spidskål.

Lørdag: Lammebov med linser. Grønt til afhænger af kassen, der kommer torsdag.

Søndag: Rester fra køl og frys

Ugens madplan uge 40

Vi er rigtig glade for vores kasse fra Skagenfood. Der er ikke nok til hele ugen i den, men den er fin som inspiration og “bund”. I sidste uge var der for første gang noget med, som jeg ikke kan greje, og derfor spørger jeg nu: hvad er dette? Den er mere gul i virkeligheden. Er det mon én af de sagnomspundne spaghetti-squash? Eller er det en slags melon? Og hvad gør jeg ved den?

dav
Græskar

Bortset fra at der er to lukkevagter og en lørdag til mig, er det eneste mærkelige i denne uge at Husbond er væk i weekenden. Derfor skal vi have tarteletter – det gider han nemlig ikke spise.

Samlet ser ugen sådan her ud:

Mandag: Fiskefrikadeller m. rodfrugter og bagt græskar. Måske en grøn sovs til, hvis jeg gider (aka skyr rørt med rigeligt krydderurter).

Frokost: rest af råkost fra søndag. Et stykke rugbrød og et æg.

Tirsdag: Grønkålssuppe

Frokost: Fiskefrikadelle og rodfrugter

Onsdag: Røget kyllingelår med stuvet hvidkål og kartofler

Frokost: En rest suppe

Torsdag: Kikærtebøffer – vegetarburgere. Jeg laver dobbelt portion, så der er til fryseren.

Frokost: Stuvet hvidkål og kartofler. Rugbrød til.

Fredag : Mac’n cheese. Bertram er kok, og jeg kommer sent hjem. Jeg spiser rugbrød eller en rest fra torsdag.

Frokost: Kikærtebøf på rugbrød. Blandet salat til.

Lørdag: Tarteletter med høns i asparges. Bertram laver æbletærte til dessert.

Søndag : Hotdogs med saurkraut og kyllingepølser.

Ugens madplan uge 39

Inden næste uges plan, er jeg simpelthen nødt til at anbefale jer sidste uges absolutte hit: Miso butter chicken. Uhyggelig godt og ikke spor svært. Noget værre nas, men dejlig nas!

Ellers er det en nærmest normal uge, bortset fra høstfest på friskolen fredag og madlavning til denne torsdag.

Alt i alt ser det sådan her ud – jeg tror godt, I kan se efteråret.

Mandag: Kylling med perlespelt. Salat af grønkål og æble.

Frokost: Rest af blomkålssalat fra søndag. Et stykke rugbrød med røget makrel.

Tirsdag: Majschowder med nachos

Frokost: Grønkålssalat. Et stykke rugbrød med kylling.

Onsdag: Farsbrød med ovnkartofler. Glaskålssalat. (Fars er en blanding af gris og kylling.)

Frokost: En rest chowder

Torsdag: Spaghetti carbonara.

Frokost: Glaskålssalat. Et stykke rugbrød med en tynd skive farsbrød.

Fredag: rugbrød eller rester (til dem, er er hjemme- de fleste er til høstfest på friskolen)

Frokost: Rugbrød med torskerogn, gulerødder.

Lørdag: Gullash og kartoffelmos. Salat af det, der kommer i kassen.

Søndag: Chili sin carne

Ugens madplan uge 38

Sikke en fest vi havde i går! Masser af gris til folket. Så i dag er jeg træt af kød og har slet ikke lyst til at spise rester. Vi gør det alligevel og laver noget suppe.

Jeg har igen haft en snak med vores teen om det mad vi spiser. Set fra min stol, kan vi ikke vælge at spise kød hver dag. Hvis vi vil det er vi for stor en klimabelastning, og vi har heller ikke råd – med mindre vi vælger at spise billigt kød, der har haft et dårligt liv. Vi – hans far og jeg – mener egentlig ikke, der er et valg. Det er sådan, vi er nødt til at leve, hvis vi vil blive ved med at spise kød og samtidig holde planeten i live.

Så sådan er det. Om han synes om det eller ej.

Ugens delvist vegetariske plan rummer en del pasta for at komme knægten i møde. Den ser således ud:

Mandag: Fajitas med pulled pork, bønnesalat og grøntsager a la grøntsagsskuffe.

Tirsdag: Minestrone

Onsdag: Linse/squashdeller og pasta med tomatsovs. Restesalat til.

Torsdag: Miso butter chicken. Brune ris til. Rødbedesalat til.

Fredag: Spaghetti med broccoli, æg og spinat.

Lørdag: ved jeg ikke om vi er hjemme. Hvis vi er hjemme spiser vi æggekage.

Søndag: Irish Coddle. Det skal altså prøves. Der skal spises en seriøs kålsalat til.

Ugens madplan uge 37

Jeg fik nogle protester over maden i sidste uge. Ikke fordi der var for lidt kød, det har de på en eller anden måde nok vænnet sig til, men fordi der var for lidt sovs. Især er teenageren træt af “tør mad”, som han siger.

Det er der forsøgt at råde bod på i denne uge. Ud over det, består ugens udfordring i et aftensarrangement på arbejde tirsdag (mig), et forældremøde i storegruppen samme aften (Husbond), samt endnu et forældremøde onsdag aften. Desuden er der en fødseldag for ældsten på lørdag, med 4 gæster.

Der er ris på to gange. Vi har ellers skåret ned på ris, fordi det bruger vanvittig meget vand at producerer. Men ved gennemgang af lageret har jeg fundet en del, der skal spises. Det er jo først tosset, hvis vi ikke får spist det, der er produceret.

Mandag: Curry med kartoffel og blomkål. Ris til, og indisk spidskål.

Frokost: Rugbrød med æg. Gulerodsstænger og rød peber til.

Tirsdag: er vi ikke hjemme. Hvis yngsten er her, laver han sig et eller andet.

Frokost: rest af curry og spidskål. Til aftensmad de sidste to stykker pizza fra fryseren.

Onsdag: Hønsekødssuppe (jeg er ikke sikker på, vi når at lave kødbollerne selv)- Misosuppe til vegetaren, hvis han er hjemme (med de samme grøntsager som til hønsekødssuppen).

Frokost: Rugbrød med tun. Måske en rest salat.

Torsdag: Kylling i karry – ris og kålsalat med misodressing. Vegetaren spiser ris og kålsalat.

Frokost: Rugbrød med kyllingessalat. (Kylling fra dagen før, skyr, sennep, bladselleri, æble, karry).

Fredag: Spaghetti med palmekål

Frokost: Kålsalat og ris, eller hvad der nu er til rest.

Lørdag: Pulled Pork, coleslaw og briocheboller

Søndag: Rester fra køl og frys.

Ugens madplan uge 36

Endnu en komponent er landet på madplanlæggerens bord. Ældsten har meddelt, at han fra mandag ikke længere spiser kød. Det skal respekteres, og der er jo ikke så langt – der er masser af grøntsager på bordet i forvejen. Udfordringen består mindst lige så meget i, at han under ingen omstændigheder må tabe sig! Så altså: én, der ikke skal spise for fedt, én der skal spise fedt, men ikke spiser kød, og så tre andre, der bare er sultne – heraf én, der helst vil have kulhydrater. Til gengæld må det ikke koste noget, helst kunne tages fra lager eller fryser, og være klimarigtigt. Super! Pissenemt!

Nå, men jeg giver ikke lige sådan op. Her kommer en plan, der har taget åndsvagt langt tid at lave, og som jeg virkelig håber holder.

Mandag: Grøntsagslasagne. Røget kyllinglår til kødspiserne. Grøn salat til.

Frokost: Kålsalat fra søndag. Rugbrød med torskerogn.

Tirsdag: Legeret Blomkålssuppe. Brød til (vi har i fryseren).

Frokost: Kylling. Rugbrød. Salat.

Onsdag: Frikadeller. Vintersalat med perlebyg til. (Hvis vi når det, laver vi også linsefrikadeller, nok til fryseren også). Vintersalaten bliver ikke helt som opskriften – vi har nogle andre grøntsager, der skal bruges – men så har du en idé.

Frokost: En rest suppe fra fryseren

Torsdag: Fritatta med spinat. Pølser til – eller i, hvis vegetaren ikke er hjemme.

Frokost: Vintersalat. En frikadelle til, helst linse.

Fredag: Tacos med kylling (jeg tror, jeg køber sådan nogle uartige skaller – det skal ikke være fornuftigt altsammen, vel?)

Frokost: afhænger noget af, hvad der kommer i grøntsagskassen torsdag nat.

Lørdag: Hjemmelavet pasta, yngsten har en idé, vi skal afprøve. Grøntsager afhænger af kassen.

Søndag: rester eller grød