Ugens madplan uge 8

Nå, men endelig blev vi trætte af kål. Vi har brug for at se noget andet, så jeg har bestilt “Stop spild af mad” kassen fra Skagenfood, så må vi se hvordan det går.

Og ellers er det jo pludselig blevet forår! Jeg render ud i haven om lidt.


Madplanen ser sådan her ud:

Mandag: Tærte med porre og røget kylling (eller skinke). Rødkålssalat med avocado og bladselleri.

Tirsdag: Cashew kylling med ris. Salat af det, vi har tilbage.

Onsdag: Kartoffelburger

Torsdag: Huevos rancheros

Fredag: Spaghetti carbonara. Broccoli til.

Ugens madplan uge 7

Vi prøver at bruge det vi har i stedet for hele tiden at købe nyt. Vi har fuldt spisekammer og fyldt fryser, og det må være udgangspunktet.

Derfor ser madplanen sådan her ud:

Mandag: Løgsuppe med ostebrød

Tirsdag: Rødkålssalat med hvide bønner og appelsin. Røget kyllingbryst til.

Onsdag: Cottage Pie. Grønne bønner med cremolata og valnødder til.

Torsdag: Dahl med naan

Fredag: Pizza

Lørdag: Boller i karry, ris til og restesalat.

Søndag: rester fra køl og frys

Ugens madplan uge 6

Det her underlige noget er alligevel gået hen og blevet en slags hverdag. Selvom vi er her, føles det ikke som om vi har mere tid, snarere tværtimod. Det er noget sært noget. Men maden har stort fokus, fordi det er dér vi mødes, og ofte er aftensmåltidet det eneste spændende, der sker på en dag.

I denne uge SKAL vi have brugt den julemedister på 1,5 kg., der ligger og fylder i fryseren. Vi spiser det halve om tirsdagen og laver resten til kødboller

Mandag: Linselasagne. Salat af div. rester.

Tirsdag: Medister med grønlangkål. Kartoffelmos (kog kartofler nok til torsdag også).

Onsdag: Kødbolle-sandwich. Råkost til.

Torsdag: Kartoffeltærte. Vi bruger en opskrift fra 2014, hvor Økologisk landsforening udgav denne lille publikation om kartofler. Der er flere fine ting i den. Kålsalat til, hvilken afhænger af kassen fra freshland.

Fredag: Pasta i ovn med bacon, svampe og broccoli.

Lørdag: Kylling burger med kartoffelbåde.

Søndag: rester eller impro

Ugens madplan uge 5

Det er gået bedre med frokosten i denne uge, synes jeg. Vi har fx fået ristet ris med masser af æg og grøntsager, og det har været fint med rester, bl.a af den super lækre risotto. Drengene vil gerne spise sandwich, men et egentlig gode til at spise grønt i/til. Ugens hit var helt klart hjemmelavede falafler, det var tre tilbage af den kæmpe portion, så det blev ikke meget frokost ud af det. Jeg vil prøve af lave noget bønnemos til pålæg, og kombinere med mine bønnespirer. Det er sjovt og nemt at lave, og jeg havde helt glemt det!

Til aften spiser vi sådan her:

Mandag: Kålgryde med karry. Freekeh til eller i.

Tirsdag: Tacoskaller med blomkål og kikærter

Onsdag: Quinoasalat og kyllingefrikadeller

Torsdag: Misosuppe med nudler

Fredag: pizza

Lørdag: Langtidsstegt kylling med Ovnkartofler, salat og tzaziki til.

Ugens madplan uge 4

Vi er blevet rigtig gode til ikke at spise så meget kød, synes vi selv. Desværre har vi en tendens til at udskifte kødet med kulhydrater og ost. Det smager jo dejligt, men er som sådan hverken sundt eller særligt miljørigtig.

Jeg arbejder med at få flere bønner og linser ind i vores hverdagsmad. Det er klart sværest med frokosten. Når vi ikke har leverpostej spiser vi skæreost, og det er egentlig ikke så meget bedre. Når jeg laver postejer eller bønnecreme, står det og bliver dårligt i køleren. Og avocado er ikke svaret – vi spiser avocado som en sjælden lækkerhed, fordi den også er mega miljøbelastende.

Nå, men vi kan jo prøve at spise rester, eller spise aftensmad, der også kan bruges til frokost. I næste uge er der indbygget mega-mange falafler, fx. I det hele taget ser det sådan her ud:

Mandag: Røget kyllingebryst m. stuvet spinat og pasta

Tirsdag: Risotto med svampe og grønkål. Spidskålssalat til.

Onsdag: Hjemmelavet falafel, fladbrød, diverse salat, dressing

Torsdag: Majschowder m.nachos

Fredag: Lammeragu og pasta. Grøn salat af hjertesalat, rucola og tomat.

Lørdag: Burgere

Søndag: rester eller improvisation

Ugens madplan uge 3

Endnu en uge i lockdown. Vi har ingen energi til noget som helst, men vi ser frem til aftensmaden hver dag, så vi er nødt til at gøre lidt ud af det.

Vi prøver sådan her:

Mandag: Minestrone

Tirsdag: Fiskeburger med sauce tatare

Onsdag: Five spice kylling med broccoli og ris

Torsdag: Trines kartoffelret (nu også med chorizo). Kålsalat til.

Fredag: Pizza. Husbond laver de vildeste surdejsbunde, og vi eksperimenterer i vildskab med fyldet. Må jeg hører, hvad du bedst kan lide på en pizza?

Lørdag: Vildtgryde med svampe og rodfrugter. Grønkålssalat.

Søndag: rester eller improvisation.

Ugens madplan uge 2

Her er en total hverdags-madplan til endnu en uge med fire mennesker i lockdown. Fire mennesker, hvis eneste virkelige lyspunkt er aftensmaden, men som samtidig skal tage hensyn både til sundhed og miljø. Fire mennesker med helt forskellig smag og intet andet at gå op i.

Nogen gange synes jeg, jeg fortjener en medalje.

Mandag: Vegetarisk pastafad. Grønkålssalat til.

Tirsdag: Kylling i karry med æble og spidskålssalat

Onsdag – torsdag: Chili con carne til to dage – dag to i spinatpandekager. Hvad vi får til, afhænger af levering fra freshland, der kommer onsdag.

Fredag: Pasta Alfredo.

Lørdag: Kartoffelsalat med pesto og avocado. En slags frikadeller til, fx. edamaedeller

Søndag: rester eller improvisation.

Ugens madplan uge 1

Højtiden er slut, og vi skal tilbage til vores sædvanlige stil med flere grøntsager – især kål – og knapt så mange kalorier. Det er dejligt at slå sig løs i kage, sodavand, slik, chips og masser af gris, men det skal være som en meget lille del af det store billede. Vi skal desuden have ryddet op i køleskab og fryser, og derfor er de næste to weekenddage med.

Vi prøver at vende tilbage til hverdagen sådan her.

Lørdag: Tærte med rester. Der er lam, svampe, div. grøntsager, creme fraiche, revet ost og æg. Spidskålssalat til.

Søndag: Quasadillas. Her i en rest enchilladafyld fra fryseren og resten af den revede ost og grøntsagsrester, hvis der er flere.

Mandag: Kartoffel/porresuppe med foccacia

Tirsdag: Kyllingebryst med speltotto. Salat af rød spidskål.

Onsdag: Indisk dhal med raita. Naan til.

Torsdag: Bangers and mash. Coleslaw til.

Fredag: Pizza.

Lørdag: Lammeporchetta. Jeg ved endnu ikke, hvad vi skal have til.

Ugens madplan uge 53

Julen er overstået. Det var dejligt og lidt besværligt – vi er meget forskellige og har meget forskellige madvaner i vores familie.

Den næste uge er ferie, så planen er lidt løsere. Men helt lade være med at lave én kan jeg jo ikke, så det bliver nogenlunde sådan her:

Mandag: Brandmandspasta. Grøn salat til.

Tirsdag: Aspargessuppe med kødboller

Onsdag: Fladbrød med marokkanske kødboller. Finthøvlet kål og dressing til.

Torsdag: Nytår!

Forret: friterede ostekugler, mininuggets, frisk grønt.

Hovedret: lammekoteletter med cremolata af timian og saltet citron. Hertil god tørret pasta og svampesovs. Sprød grøn salat.

Dessert: cheesecake.

Fredag: Rester fra køl og frys.

Godt nytår, kære læser!

Ugens madplan uge 52

Så blev det jul som det jo gør hvert år, skønt denne bliver noget anderledes. Vi bliver os fire, min mor og min ældste søn. Der skal være plads til alle, også til vegetaren. De første par dage skal det være rimeligt nemt, onsdag har Bertram fødselsdag og der bliver ingen brunch eller gæster. Men han har ønsket brownie og lasagne, så sådan bliver det.

Alt i alt ender juleugen med at se således ud:

Mandag: Lun pastasalat med kikærter. Brød til og pølser til kødspiserne.

Tirsdag: Marokkansk Kyllingegryde med ris og naan. En vegetarfrikadelle til vegetaren.

Onsdag: Fødselsdagsmiddag! Der er ønsket lasagne. Der bliver en lille uden kød.

Torsdag: jul! Confitteret and, medisterpølse, nøddepostej.

Hvide kartofler, brune kartofler, gnocchi.

Andesovs, svampesovs.

Syltet rødkål, rødkålssalat.

Risalamand. Kirsebærsovs.

Fredag: rester. Biksemad?

Weekenden snakker vi om når vi når til den.