Ugens madplan uge 16

Endnu en spareuge er på vej med sine udfordringer. Selvom det er sjovt med benspænd, glæder jeg mig til engang at have råd til kød – et stort, dumt stykke oksekød, eller en hel lammekølle. Det ville også være skønt at kunne købe noget mere grønt – men lige nu er det billige kulhydrater og fryser-indhold, der klarer os igennem. Jeg forsøger at gøre det så sundt som muligt, men jeg er klar over, at der sagtens kunne være mere grønt.

Mandag: Lammefrikadeller m. bulgur og tomatsauce. En rest champignonger i sovsen.

TirsdagPasta med spinat og mascarpone. Broccoli til.

Onsdag: Kyllingelår i ovn med peanut/chilisauce. Ris til. (Jeg har ikke fundet en opskrift, jeg kunne lide, så det er ren improvisation. Så må vi se, hvordan det går.) Grøn romainsalat og stænger af peberfrugt til,

Torsdag: Pasta med bacon og aubergine.

Fredag: Pizza. Restesalat af hvad vi har i køleren til.

Lørdag: Linsesuppe (Dhal) med naan-brød.

Søndag: Rester fra køl og frys.

Hvorfor spiser vi som vi gør i denne uge? Jo, fordi:

Lammefrikadeller, fordi vi har kødet i fryseren. Bulgur, fordi vi har det på lager.

Mascarpone, fordi jeg fandt én vildt billig i Brugsen. Broccoli og spinat er til at få rimeligt billigt økologisk.

Kyllingelår har vi i fryseren. Peanutbutter har vi i skuffen. Ris har vi. Peberfrugt er til at få rimeligt billigt økologisk.

Auberginer er helt vildt billige i forhold til, hvor meget mad der er i dem. Bacon er godt til aubergine (og hvis aubergine smager af bacon, spiser mine unger det…)

Pizza er megagodt til at bruge rester fra fryseren, og alle osteskorperne.

Dhal fordi linser er verdens billigste mad, og smager helt vildt godt, når de bliver spicet op.

Rester fordi ALT skal spises…

Måske skulle man skrive en “Godt og billigt”-kogebog….

 

 

6 meninger om “Ugens madplan uge 16”

  1. Jeg elsker din madplan, fordi det er fra en ‘virkelig’ hverdag:-) hvor man måske ikke har så mange penge eller skal have brugt fryseren og køleskabet op, og nogle gange så er far eller mor væk. Tak for det:-)

    1. Sikke da en dejlig kommentar – den blev jeg glad for! Det er så skønt at lave noget, der kan bruges. KH Camilla

  2. Hej.
    Er altid inde søndag og tjekke din madplan, den er så inspirerende;-)
    Her laves der også madplan hver uge og handles en gang om ugen. Ved ikke hvordan vi fik hverdagen til at hænge sammen uden.
    Hilsen Maria.

    1. Tak, Maria. Ja, madplaner, det er noget der dur!
      Hvis vi ikke havde den, ville vi bruge væsentlig flere penge – og spise dårligere. Hvad mon I skal have i denne uge?
      KH Camilla.

      1. Ja hellere have styring og så få godt og sund mad;-) Vi spiser mere varieret og med mindre spild pga. madplanen.
        Jeg laver som regel mad til to
        dage i hverdagen, så denne uge står på:
        Søndag og mandag:
        Den nemme porresuppe
        Tirsdag og onsdag: Lasagne med skjult grønt;-)
        Torsdag: Fællesspisning på børnenes skole.
        Ny madplan fra fredag, som først laves onsdag eller
        torsdag;-)
        Hvor gamle er jeres børn?

      2. De er store, 9 og 11 år – de er begyndt at spise chili, men er ikke nået til oliven…
        Det er godt med mad til to dage! Jeg når sjældet til det, mine unger spiser så meget at vi ikke rigtig orker det. Det ville blive en MEGET stor lasagne, så😉
        Godt med porresuppe! En af de ting, der smager fantastisk, selvom det både er nemt og billigt.

Skriv et svar

