Livets benspænd

Nu fortæller jeg jer noget, jeg egentlig havde besluttet at tie stille med. Men jeg har brug for at fortælle det, fordi det er gået op for mig, at det kommer til at ændre mit liv. Ikke med et brag, men stille og roligt hen over årene.

Jeg er blevet diagnosticeret med en kronisk sygdom. Den hedder colitis ulcerosa og du skal ikke klikke på linket, hvis du er sart. Lad os bare sige, det er en tarmsygdom. Man ved ikke, hvorfor man får sygdommen, eller hvad man kan gøre ved den. Man kan dæmpe symptomerne, men ikke helbrede. Jeg har den i meget mild grad, så der er sådan set ingen dramatik i det – jeg dør ikke, og den bliver ikke værre.

Men! Det er også en af de autoimmunologisk sygdom – hvilket dybest set betyder, at min krop bekæmper sig selv. Det betyder også, at min krop gør helt vildt tossede ting. Jeg bliver helt vildt træt, og bliver lettere stresset. Jeg får mystiske ledsmerter og hævede led. Mine slimhinder bliver tørre, og jeg får blister i munden. Altsammen engang i mellem, og uafhængigt at tarmen.

Tilsammen betyder det, at jeg ikke længere er til at stole på. Ting, jeg altid har kunnet, eller som har defineret mig, er under forandring. Jeg kan ikke lære noget lynhurtigt mere – eller i hvert fald ikke altid. Jeg husker markant dårligere, og ting jeg ved jeg har vidst er pludselig væk. Jeg kan ikke være sikker på, jeg kan løbe – den dag. Jeg ved ikke, hvor træt jeg er, om jeg tale rent eller min mund er så øm, at jeg læsper.

Jeg har naturligvis talt med min læge. Min dygtige, grundige, unge læge, der sørgede for at få mig undersøgt i første omgang, selvom det blev mere en antydet af sygehuset, at det var hysterisk. Hun siger, jeg skal “sænke barren” så jeg ikke udsætter mig selv for “livsstress”. Jeg har tænkt meget over, hvad det betyder.

Måske betyder det, at jeg ikke længere skal satse på en karriere. Måske betyder det, at jeg ikke kan løbe (som motion) mere, men skal svømme istedet for ikke at overbelaste mine led. Måske betyder det, at jeg skal på nedsat tid engang, eller leve med at jeg skal hvile, når jeg kommer hjem fra arbejde. Jeg ved det ikke endnu.

Det jeg ved er, at noget kommer til at forandre sig. Den bane, jeg havde forsøgt at udstikke, er blevet forstyrret. Jeg skal træffe nogle andre valg. Det er ikke nødvendigvis dårligt, det er bare – anderledes. Det er en meget ubehagelig følelse ikke at kunne stole på sig selv. Jeg kan ikke længere bare sige ja, jeg er engageret og klar til at brænde for et job. For det er slet ikke sikkert, jeg kan det. Jeg kan ikke sige, ja tak, lad mig blive formand. For det er slet ikke sikkert, jeg kan det.

I virkeligheden er det ligesom det samfund, vi lever i. Der er benspænd for vækst. Vi kan ikke blive ved i det her tempo, vi kan ikke blive ved med at sætte tempoet op, kloden kan ikke holde til det. Vi må sætte farten ned, finde på noget andet end vækst som det eneste sagliggørende.

Det skal jeg også. Det tager lige lidt tid at finde ud af, hvad jeg så skal, og hvis du har nogen bud, vil jeg meget gerne hører dem.

 

2 meninger om “Livets benspænd”

  1. Kære Camilla – sikke noget møg! Og sikke en omgang. Det er sgu da lidt af et benspænd.
    Jeg håber du trods hele pakken holder dit gode humør oppe og lader din familie give dig alle de kram, som du stensikkert har brug for.
    Jeg glæder mig meget til at se dig i Nyborg om nogle måneder – hvor du helt sikkert også skal få et stort kram af mig!
    Kh M

  2. Kære, søde Camila.

    Man har en plan til første møde med fjenden….at fjenden så ovenikøbet er ens egen krop stiller godt nok nogle fysiske og mentale udfordringer.
    Jeg er rigtig rigtig ked af, at du er blevet ramt af det her. Det er godt nok ikke for sarte sjæle, og det kræver så meget mod og vilje til at træffe de valg, du er blevet sat overfor.
    Jeg skal nok støtte dig al det, jeg kan,og når jeg kender din stædighed og kampgejst, så har jeg de største forhåbninger for dine kommende fremtidsplaner.
    Vi snakkes ved.

    Kh. Nina

Skriv et svar

