Madpakker igen igen…..

Mine børn gider ikke spise rugbrødsmadder. Jeg er dødtræt af at smide madpakker ud hver eneste dag, og få børn hjem, der er sure, trætte og ikke mindst – sultne.

Jeg har snakket med dem. Det vil ikke spise det samme, men vi kan godt finde fællesnævnere.  Jeg nævner i flæng:

Frikadeller, både fiske, kylling og gris. Kødboller (det samme, bare kogt).

Kyllingelår, fiskefilet, omelet, pølser og skinke.

Pastasalat, spinatpandekager, små spinattærter, pirogger, pizzasnegle, pitabrød eller tortillias med fyld.

Spiselige grøntsager er: majs, tomat, agurk, ærter, rød og gul peberfrugt, gulerod, avocado.

I denne uge skal de have: madpakkeboller, smoothie, ristede rugbrødsstænger, avocadomos, gulerod, hele kogte æg, kødboller, omeletter med fyld af skinke, og små tomater.

Det passer sammen, så de får kødboller dagen efter boller i karry, og omeletter dagen efter æggekage.

To dage skal de have madpakkeboller, og dem har jeg lånt fra Morten Skærveds “Moderne madpakker”, der også har leveret idéen med ristede rugbrødsstænger. Opskriften kommer her:

Madpakkeboller

2 dl. kogt bulgur, gerne en rest

1 dåse majs, ca.140 gr.

ca.150 gr. røget skinke, pølse eller lign.

3 dl. mælk

25 gr. gær

1 tsk. olie

1 tsk. salt

3 dl.  grahamsmel (eller andet grovmel)

ca.2 dl. hvedemel

evt.revet ost

Lun mælk og opløs gæren heri. Tilsæt alt udtagen fyldet, hvedemelet sidst. Rør det med håndmixeren med dejkroge. Rør i mindst to minutter.

Tilsæt fyld. Rør igen, bare til det er blandet.

Hæld i muffinforme, drys evt. ost på toppen. Lad dem hæve i 20 min, derefter bage i ca.15 min. ved 200 grader til de er gennembagte. Frys dem, så snart de er småkolde.

Jeg tager dem op om aftenen og putter dem i madkassen, så er de klar næste dag til frokost.

Skriv et svar

