Verdens Bedste Kur – eller at prøve noget nyt

I min verden er det ultra-provokerende at kalde en bog sådan. Det har vi jo hørtVerdens bedste kur 1000 gange! Når jeg alligevel er endt med at købe bogen, er det fordi der er rigtig mange gode principper i den – undertitlen kunne være “Ny nordisk hverdagsmad”.

Bogen er skrevet af Arne Astrup og Christian Bitz, og alt er efterprøvet videnskabeligt. Der er ikke meget hokus pokus, selvom en del handler om glykæmisk indeks, som jeg aldrig har arbejdet med. Men her præsenteres det primært som “det at sørge for, ens kulhydrater forbrændes langsomt” og så er det pludselig til at forstå. Det handler ikke om at undvære kulhydrat, det handler om at spise det rigtige kulhydrat – og egentlig ved vi jo godt, at vi skal spise groft, ikke?

Jeg er egentlig ikke så tændt på opskrifterne, de er simpelthen for “mærkelige” til almindelig hverdagsbrug her i børnefamilien, men når principperne er gode og forståelige, kan man jo bare selv finde på.

For mig er der ikke tale om en kur, men om en omlægning af den måde vi spiser på. Vi har snakket om det, og er enige om, at give det en chance – med alle de forbehold, der nu er i, at ungerne også skal have noget at spise!

Hovedprincipperne er som følger:

Mere fuldkorn – især havre, rug og byg

Mere frugt og grønt – især kål, rodfrugter, bær og bælgfrugt

Mindre kød i bedre kvalitet

Mere mad fra de vilde landskaber – fx. bær og urter, der vokser vildt

Mere mad fra hav og søer

Vælg økologisk, hver gang du kan

Flere måltider tættere på naturen – dvs. så lidt forarbejdning som muligt

Smid mindre ud

For egen regning vil jeg tilføje:

Køb så lokalt som muligt

Køb inden for sæsonnen

Næste indlæg bliver en madplan, hvor jeg prøver at få det til at lykkes….

4 meninger om “Verdens Bedste Kur – eller at prøve noget nyt”

Skriv et svar

