Rugbrød til alle

Til alle dage, og alle mennesker. Nemt, hurtigt og enkelt. Mine børn spiser det i den tro, der ikke er kerne i – det er der, det er bare skårne rugkerner og ikke “fugle-frø”. Processen er tilrettelagt, så dem af os der arbejder også kan bage på hverdage: du rører dejen sammen en eftermiddag/aften, hælder den i form og lader dem hæve til du kommer hjem næste dag. Så bager du, og morgenen efter har du nybagt brød til madpakkerne.

Her er til to store brød. Jeg har to professionelle forme, der gør livet meget nemmere. Man kan naturligvis bruge andre, man skal bare være opmærksom på, at her er dej til to STORE brød.

 

Det kan virke upræcist med cirka-tal og “til rette” konstistens, men når man arbejder med surdej og mel må man finde sig i det.

Omkring surdej:

Bland  3.dl vand med 2 dl. mel og ca.5 gr.gær (eller det, der her i huset hedder en nullermand). Det skal være en tyk grød. Lad det stå i ca. 3 dage til det dufter gæret og bobler lidt. Rør i det hver morgen.

Når du bager tager du ca. 2 dl. dej fra inden du hælder i form. Dem gemmer du til næste gang, du skal bage. Jeg har min i et patentlågsglas i køleskabet, og hvis jeg husker det, tager jeg det ud om morgenen inden jeg går på arbejde, når jeg ved jeg skal bage om eftermiddagen. Surdejen virker bedre, hvis den ikke er kold.

Hvis man glemmer det, er det ikke nogen katastrofe.

Hverdagsrugbrød:

1½ liter lunkent vand
ca. 2. dl. surdej blandes i, dernæst:
2 spsk salt
2 spsk sirup
½ kg skårne rugkerner
1 kg rugmel
Grahamsmel, speltmel, godt hvedemel, hvad du nu har til rette konsistens (tyk grød).
Rør godt igennem.

Hæld dejen direkte i rugbrødsformene.  Stil den til hævning på køkkenbordet (eller i din ovn) til næste dag. Put dem i kold ovn, tænd den på 160 grader og  bag 2,5 time.

 

Køl dem helt af og put dem i køleskab i lufttæt pose. De kan først skæres næste dag, og dagen efter er de endnu bedre. De skæres bedst på en gammeldags brødmaskine.
Så har du godt og billigt brød til hele familien den næste uges tid.

5 meninger om “Rugbrød til alle”

    1. Havde ikke set dit svar, så første forsøg døde i varmluft -de blev stenhårde og umulige at skære i. Blev senere brækket i stykker mhp. øllebrød.
      Andet forsøg gik noget bedre, men tror min surdej trængte til at komme op i gear igen, efter at have stået i køleskabet lidt for længe ;v)

  1. Jeg synes vores rugbrød har en tendens til at falde ammen. Har du en løsning på det? Det hæver meget flot op, men så snart vi tænder for ovnen begynder det at falde sammen.

Skriv et svar

