Ugens madplan uge 2

Vi går Nordisk.

Eller rettere, vi prøver på det. Første skridt er at spise mere fisk, vildt og fjerkræ. Det hamonerer godt med klimatanken, og er såmænd også godt i forhold “mindre fedt”-konceptet. Jeg har derfor bestilt en ugentlig fiskeleverence fra Årstiderne. Se, det er virkelig en udfordring! Jeg har aldrig været glad for fisk, men er så småt ved at lære det. Omvendt betyder det, at jeg ikke har den store ekspertise i forhold til at tilberede fisk, så der skal gang i kogebøgerne. Vi “plejer” at få fiske-filleter med ovnkartofler og remoulade engang i mellem, gerne med gulerodssalat til. Sådan får vi også fiskefrikadeller, der altid er et stort hit. Men det kan vi jo ikke gøre engang om ugen, så nu skal der andre boller på suppen (altså ikke fiskeboller, for dér sætter jeg grænsen!).

Vi prøver sådan her:

Mandag: Jordskoksuppe (opskrift fra Trine Hahnemanns “Skøn mad hver dag”). Godt brød til, desuden blomkålssalat. Rest til frokost dagen efter.

Tirsdag: Grøntsagschili. Noget rest fra frys til ungerne, vi må se hvad vi har. Rest til frokost dagen efter.

Onsdag: Øllebrød m.flødeskum. Salatrester til mig.

Torsdag: Dampet fisk og penne med spinat og lime.  Grønkålssalat til.

Fredag: Burgere med det hele. Resten af salaten til mig.

Lørdag: Boller i karry, der skal laves til to dage og fryses ned. Gulerodssalat m.kikærter til.

Søndag:  Simremad. Det afhænger lidt af, hvad vi kan få hos slagteren. Men noget Vintergryde-agtigt, meget gerne til to dage eller til fryseren.

Skriv et svar

