Tillad mig at præsentere: vores slagter.

Vi har en helt særlig ting, herude på landet: en gammeldags slagterbutik. Der er kun åbent torsdag og fredag, for som de siger: de andre dage slagter vi jo! Hos vores slagter kan man få alting, også lammenyrer, griseøjne og tarme. Det hele – man skal bare spørge. Jeg har oplevet en fader (min), der gerne ville have lammenyrer, en forsker fra OUH, der gerne ville have griseøjne til forskning, en Husbond, der ville have tarme til hjemmelavede pølser og en Mille, der fandt svinekæber – en gudespise, siger jeg jer! Vores slagter har samvittighed over for de dyr, de slagter og overfor de kunder, der kommer i butikken. De ved, hvad alt i butikken kan bruges til, hvordan man tilbereder ethvert stykke kød og er med på at lave særlige udskæringer. For mig er der en helt særlig husmoderlig tryghed i at bede om halvandet kilo hakket kalv og flæsk og hører ordren ryge videre bagud efter en grundig interviewrunde om, hvad det skal bruges til; ellers ved man jo ikke om det skal hakkes 2 eller 3 gange. Dernæst kan man hører maskineriet køre ude bagved…

Vores slagter har holdt ferie i tre (3!) uger. I den tid har vi, fordi vi ikke fik tænkt os om og købt nok ind, levet med supermarkedskød. Jeg skal hilse og sige, at det ikke var en succes.

Længe leve den lokale slagter! Længe leve håndværk og troen på at gøre ting ordentligt! Brug din slagter, mens du har ham…..

2 meninger om “Tillad mig at præsentere: vores slagter.”

  1. Jeg er misundelig. Vi bor i en by, hvor der INGEN slagter findes. Jep Kolding by har ikke en slagter! Kan være jeg skal til at sende bestillinger med dig🙂

  2. Jeg tror du gasser! I hele Kolding by!?! Det er jo uhørt!!! Exportere naturligvis gerne gode fynske fødevarer til det der jylland.

Skriv et svar

