Citronbønner

Ind i mellem falder man over en opskrift, der er så vidunderlig at den må deles. Citronbønnerne, som vi afprøvede i går, var fantastiske, og til os, der skal spise groft er de perfekte. Opskriften er fra Camilla Plums “Dejligt“.

Man tager:

200 gr hvide bønner, fx. butterbeans. Jeg brugte almindelige hvide bønner.

1 spsk. citrontimian

1 hvidløg

1 laurbærblade

1 chili

– alt dette skal i kogevandet med bønnerne, når de er udblødt. De skal udbløde i 6 timer, og koge i omkring 30 min.

Desuden:

3 citroner (økologiske)

2 dl. hvidvin

100 gr.sukker

salt, peber

olivenolie

Skræl citronen helt tyndt, evt. m. juliennejern. Blancher skrællen ganske kort. Dræn og køl. Skær resten af citronen i filetter.

Kog en dressing af saften fra 2 citroner, vin, sukker, salt peber og olivenolie.  Kog ved høj varme til det tykner.

Vend dressingen, skal, filetter og bønner sammen. Spis lun eller kold.

Det smager vidunderligt! Indrømmet, der er både olie og sukker i, til gengæld er hovedbestanddelen bønner.  Vi har spist den som grøntsag til leveren i går, og jeg har spist den til frokost i dag, den var god til denne dele, men bedst lun. Spist på denne måde, mener jeg ikke fedt og sukker er et problem.

 

PS. Fakta har tilbud på hakket, økologisk høne fra Hanegal i denne uge. 30 kr. for 400 gr. Afsted med jer, støt det når de kommer med et værdigt økologisk alternativ!

5 meninger om “Citronbønner”

  1. Tak for tip om kylling og lækker opskrift – jeg vil prøve i en eller anden variant. Jeg foretrækker at søde med mørk agave sirup eller ahornsirup – giver lidt ekstra smag så man kan kan nøjes med mindre – men koster sføli mere. Og hvidvin ville jeg nok erstatte med lidt mild hvidvins- elle sherryeddike.
    Jeg laver ofte bønneretter lidt i stil med denne. Og når jeg koger bønner – uanset sorten fylder jeg vandet med chili, hvidløg, hele peberkorn, laurbærblade, krydderurter (gerne de grove stængler), sennepskorn osv og en anelse god olie + rigeligt salt. Bønnerne smager 1 million bedre (end dem man køber på dåse eller nogen kogt uden krydderier). De kan fryses i regulære portioner og den gode smager holder også efter optø. Glæder mig til at prøve citronbønner 🙂

Skriv et svar

