Ugens madplan uge 14

Endnu en helt vidunderlig hverdagsuge står for døren. Jeg skal igang med grøntsagerne igen, eller bliver jeg kæmpestor (igen). Igang med de grove!

Mandag: Boller i karry. Ris til, og gulerodssalat. Min tilsættes kikærter. Der er så også salat til frokost dagen efter.

Tirsdag: Kyllingefiletter m. pasta. Sprøde grøntsager til, m. dip. (se sidste indlæg om børn og grøntsager). Igen bliver der til frokost dagen efter.

Onsdag: Porresuppe. Boller med skinke i til. (Jeg nøjes med suppe)

Torsdag: Spinatlasagne . Rosenkålssalat til mig.

Fredag: Tortillawraps med mange grøntsager, rejer og bønner m. chili til de voksne.

Lørdag: er vi til fødselsdag. Vi spiser en sandwich eller nogle rester, hvis vi er sultne når vi kommer hjem.

Søndag: Kalvefiletter m. bagekartofler og hjemmelavet bearnaise. Grønne bønner til.

5 meninger om “Ugens madplan uge 14”

  1. Vi er endnu ikke en børnefamilie – det bliver vi til maj – men vi er vegetarer og jeg interesserer mig enormt for både madlavning, råvarer og miljø. Altså har vi prøvet en del med grøntsager inklusiv bjerge af kål og bælgfrugter.

    Vi har haft succes med især to ting: Kramme-kål-teknikken og mange slags mos. Det første drejer sig om rå kost, det andet om tilberedt.

    Kål af enhver slags går fra helsehelvede til gastronomi, hvis man efter finsnitning og skylning “masserer” det med groft salt, så en del af cellerne knuses og fibrene blødgøres. Kålen skylles derefter grundigt og slynges fri for vand. Det bliver en blank, blød og smuk basis for en salat, Jeg vil dog mene, at en rimelig sjat olie, hjemmerørt mayonaise eller lidt fuldfed og proteinrig fetaost hører naturligt sammen med så mager og fersk en råvare.

    Mos/puré/creme for folk i alle aldre kan med stor succes laves af selleri, ærter eller blomkål. Generelt drejer det sig om, at lade den enkelte råvare stå alene sammen enkelte krydderier som spidskommen, karry eller dild, noget surt som citron, mild eddike, og noget rundt som olie, græsk yoghurt eller kogte kartofler med bouillon. Mosen skal være fast og ikke sjappet, smagsrig, mættende og meget gerne have en smuk grøn, elfenbenshvid eller varm gul farve.

    Hvis det har interesse, kan jeg henvise til et par opskrifter på en af delene eller begge dele.

    1. Hej Bibi
      Spændende! Jeg vil naturligvis rigtig gerne vide mere.
      Jeg vil indrømme, at jeg tvivler meget på at jeg får ungerne til at spise sellerimos, men ærtemos (og ærtesuppe) går ok.
      Lad mig endelig høre mere!

  2. Hæ! Sellerimosen skal da også vendes med flødeost herhjemme, før manden kan lide det. Du kan måske prøve med noget naturligt mere proteinrigt og mindre fedtholdigt som skyr, samt bouillon, paprika, gurkemeje, karry eller yndlingskrydderiet. Brug af “Cheasy”-rædsler er dog på eget ansvar.

    Selleri og blomkålscremer findes i Vegetarisk Vellyst af succesmagerne Tina Scheftelowitz og Christine Bille Nielsen, som du måske kender i forvejen, da den er ret kostbevidst.

    Ærtemos findes i sin bedste og endda veganske udgave hos kræftens Bekæmpelse:
    http://www.cancer.dk/Hjaelp+viden/hvis+du+har+kraeft/kost+patienter/opskrifter+inspiration/aertemos.htm

    Med inspiration fra fætter hummus er spidskommen eller tahin i stedet for olie også en mulighed.

    Diverse kålsalater og blandede råkosttyper på basis af krammet kål er inspireret af denne opskrift fra Fru Plum:
    http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/og-den-sorte-gryde/Opskrifter/2010/uds_1/20100202135925.htm

    Salaten kan laves på hvidkål, rødkål og spidskål og selvfølgelig blandes med reven gulerod, squash, æble, radisesnitter og alle slags strimlede tørrede frugter. Fintsnittet rosenkål har jeg ikke prøvet. Proteinrige emmenthalertern, parmesanflager eller vegansk med sojasovs/tamari samt lidt sød børnevenlig chilisovs er også skønt.

    Og hvis de ikke har rifter på fingrene eller er bange af sig, så skal de da selv har grabberne i kålen. Det er ret sjovt!

    Sidst, men ikke mindst vil jeg ikke være bedrevidende! Min store kærlighed til ting fra jorden, kommer IKKE fra mit barndomshjem, hvor der blev losset hvedelasagne tung af hakket kød og jævning, samt bøffer med flødeafkog op på min tallerken. Min mand mener ligefrem, at dette har drevet mig i armene på broccoli og bitter radichiosalat.Hvem ved?
    Jeg håber ikke, at jeg er med til at skubbe hverken dine eller mine børn ind i et junk-food oprør, men jeg kan personligt slet ikke lade være med at videregive mine hårdt optjente og glædelige erfaringer… God fornøjelse!

Skriv et svar

