Ugens madplan uge 9

Der har været drøn på den sidste tid, og det har, blandt meget andet, betydet at jeg ikke har været helt så skrap til grøntsagerne som jeg ønsker mig – det prøver jeg at rette op på i denne uge. Desuden så min mand meget træt ud, hver gang jeg sagde pasta, så ugens eneste (!) pastaret er hjemmelavet by him self. Det er så et fredagsprojekt med ungerne. Jeg prøver igen at arbejde frokost-grønt ind i planen.

Here we go:

Mandag: Pitabrød m.rejer eller falaffel (vælg selv). Et udvalg af grøntsager til. (Falaffel til frokost tirsdag)

Tirsdag: Majschowder m. nachos  (rester til frokost onsdag)

Onsdag: Kyllingelår med  Kornsalat. Måske lidt kogt pasta til ungerne. (kornsalat til frokost torsdag)

Torsdag: Frikadeller m.ovnkartofler, tzatziki og en græsk-agtig salat m. bønner. (salat og frikadeller til frokost fredag)

Fredag: Hjemmelavet pasta m. tomatsovs. Opgradering af salatresten fra torsdag til.

Lørdag: Marokkansk lam, lavet i Römertopf. Med couscous og en eller anden slags fladbrød.

Søndag: “Chili” con carne m. brød til (rigeligt bagt dagen før). Mexicansk inspireret kidneybønnesalat til (fra “Suveræne salater…”)

Der skal masser af bønner i, og så eksperimentere vi med at spise med brødet, sådan som man gør det andre steder i verden. Ungerne er ikke vilde med bønner, men de SKAL lære det, så må de spise ganske få i starten og så blive bedre med årene. Jeg tror fuldt og fast på, at bønner og linser bliver hverdagskost for dem engang, så de kan lige så godt starte nu…..

Så vidt planerne – de er godt nok lagt til at holde, og vi er blevet rigtig godt til det, men man ved jo aldrig.  Forleden blev jeg præsenteret for idéen om at “bakke” køleskabet op – altså ordne sine grøntsager og lægge dem i lukkede beholdere i køleskabet. Hvem ved, måske er det det, der skal til? Under alle omstændigheder ser jeg gerne at kokkefaget begynder at rykke ud med nogle at deres hemmeligheder til os almindelige køkkenslaver. Det kunne være vi kunne lære noget!

3 meninger om “Ugens madplan uge 9”

  1. Jeg var selv meget kræsen overfor bønner da jeg i sin tid blev præsenteret for dem i Chili con carne. Men det gik over.

    Måske ER der bare mad der først hører voksenlivet til🙂

  2. Da jeg gik på efterskole fortalte vores madmor os en hemmelighed i slutningen af skoleåret: At hun altid blendede halvdelen af bønnerne inden hun kom dem i chilien, så vidste hun at der i hvert fald røg en del bønner indenbords… Måske et trick til det lille hjem?

  3. Mums! Det marokkanske lam lyder bare lækkert. Totalt kræs🙂
    @Marie: ja, forældrer har altid været hamrende udspekulerede – mit barndomstraume er min mor, der rev gulerod for at få kødsovsen til at fylde/smage af mere. Det var ikke noget hit hos min søster og mig – det smagte jo helt forkert og så var der orange stykker i😉

Skriv et svar

