At tabe 10 kilo

Ja, det er så projektet.  Jeg har tabt lidt mere sidste år, og har holdt min nuværende vægt i et års tid. Nu skal de sidste kilo af.

Jeg har valgt at henvende mig til en diætist som kvalificeret kan guide mig igennem, så det jeg taber er fedt og ikke muskler. Desuden er det vigtigt at min diætplan er afbalanceret, så jeg stadig kan fungerer optimalt –  jeg har meget jeg skal nå, og træner 3-4 gange om ugen, og det skal jeg kunne.

Nu er jeg så i gang med den plan, jeg fik lagt, og det er ikke for tøsedrenge. Til gengæld er det effektivt. Den helt helt store udfordring er at spise 150 gr. grove grøntsager til frokost og 250 gr. til aften. Og hvis jeg ikke gør det, er de 120 gr. kød og de 120 gr. kulhydrat simpelthen ikke nok.

Men hvad er så i grunden grove grøntsager? Det fik jeg en liste over, og den har jeg arbejdet lidt videre på.

Mere end 4 g fibre/100 g
Porre, Pastinak, Rosenkål, Selleri, Persillerod og Ærter, grønkål, kikærter og linser.

3-4 g fibre/100 g
Broccoli og Grønne bønner, Skorzonerødder

2-3 g fibre/100 g
Aubergine, Blomkål, Fennikel, Gulerod, Hvidkål, Hvidløg, Løg, Majs, Rødkål, Rødbeder,
Rødløg

1-2 g fibre/100 g
Asparges, Bladselleri, Champignon Grøn salat, Kartofler, Peberfrugt, Spinat, Tomat,

Under 1 g fibre/100 g
Agurk, Bønnespirer, Iceberg salat, Kinakål, Squash,

Med andre ord: der skal spises 250 gr. porrer, grønkål, rosenkål eller selleri hver aften. Til nød broccoli eller bønner. Det er ikke helt nemt! Jeg må spise lige så tosset jeg vil af alle grøntsagerne, der SKAL bare være 250 gr. groft hver aften.

Noget af det kan være en del af aftensmaden, men noget af det er jeg nødt til at spise til. Det kræver al min opfindsomhed og planlægningsevne, kan jeg godt love jer. Forslag modtages med kyshånd! Men husk, ikke nogen fede dressinger eller bacondrys….

10 meninger om “At tabe 10 kilo”

  1. Det lyder hårdt, men også effektivt. Jeg glæder mig til at følge det Camilla – og glæder mig til at blive inspireret (de sidste graviditetrester ryger vist ikke af af sig selv…)

    1. Det ER hårdt – men også godt. Og uanset hvor meget jeg knokler kommer jeg aldrig i nærheden af før-børnene vægten – og det er også ok, for jeg er 13 år ældre, og i en helt anden livssituation. Men jeg vil godt anbefale at bruge lidt mere energi på sig selv undervejs….

  2. Jeg har gang i et lignende projekt så de råd fra diætisten er allerede lagret på harddisc’en. Jeg tabte 10kg i foråret og mangler 10-15 mere som jeg sætter igang med når jeg starter på job om en uge. Interessant f.eks med porrer, at de har så mange fibre – smager jo skønt og kan erstatte løg til mange ting. Pastinak, selleri og persillerod er skønne rodbagte – og bagefter i enhver salat dagen derpå – så altid lav rigeligt. Så en god opskrift på tv med helbagt selleri den anden dag – vil se om jeg kan finde den. I det hele taget bagte grøntsager – på pande (tørstegte) eller i ovn – monstermeget smag. Jeg skal prøve at give nogle af succesopskrifterne herfra videre undervejs og så håber jeg på viceversa. Pøj pøj med projektet🙂

    1. Ja, vi må sgi lige bakke hinanden lidt op her! Jeg glæder mig til det bliver sæson for de lidt tungere grøntsager, alt det lækre, lette sommergrønt går ikke rigtig. Jeg kan spise al den salat jeg gider, den tæller bare ikke. Men ja, interessant med porrer, og også med ærter. Ærter? Mystisk.
      Glæder mig til opskrift på helbagt selleri!

  3. Det lyder lidt i stil med mit efterårsfortsæt – særligt tror jeg det bliver en udfordring at starte på nyt job (krydser stadig fingre), og så lade være med at kværne en plade chokolade om eftermiddagen…
    Held og lykke med projektet!

    1. Det kan du godt, Signe! Du skal bare sørge for at have noget andet godt med dig, som mætter mere og feder lidt mindre….
      Jeg er spændt på at høre hvordan det går dig.

  4. Hey Camilla – sundt projekt og godt at fylde vitaminer og energi i kroppen op til vinteren. Og så er det egentligt lige meget om det startede som et vægtprojekt.

    Hvis du trænger til inspiration til at få skubbet en masse smag i maden og fedt + sukker ud, så er “Spis igennem” af Arne Astrup og Claus Meyer en fornøjelse.

    Og så kan man holde sliksulten i skak med noget rigtig god mørk chokolade, hvor man bare spiser en lille smule.
    🙂 P
    (PS:hører kikærter og linser ikke også til de grove grøntsager?)

  5. Rigtigt, Pernille, linser og kikærter hører til de grove, og jeg aner ikke hvad jeg skulle gøre uden! Det er simpelthen dem der gør at jeg ikke er sulten hele tiden😉
    Jeg har faktisk ikke lidt af sliktrang, jeg er meget mere til fedt end til sukker, og det svære er nødder, mandler – og ost. Jeg elsker ost, jeg kunne leve af det og det dur bare ikke. Suk.
    Men rigtig – det kan være rigtigt godt med en lille tern chokolade ind i mellem…
    Glæder mig til vi ses!

  6. Jeg viderebringer lige et par gode fif ifht spidskål; det smager skønt fintsnittet og stegt på panden med salt og peber til det falder sammen, men stadig har lidt bid. Herefter drysser jeg det med den skønne krydderi-blanding dukkah, som fås hos den etniske grønthandler. Alternativt steger jeg det sammen med karry, finthøvlede gullerødder og tynde æblebåde. Fungerer fint til det meste og også koldt dagen efter til frokost.

Skriv et svar

