Fantastiske, fedtfattige, smagsrige måltider

Lidt om de sidste dages aftensmad.

Kartoffelsuppen blev til en “saml selv” suppe. Jeg lavede en basis kartoffelsuppe, og lavede en slags harissa, dvs. chili og hvidløg blendet sammen. Jeg serverede suppen med fløde og ostetoast til børnene, harissa, kikærter og ristede cashewnødder til de voksne. Det fungerede fantastisk, alle var glade og mætte da vi gik fra bordet.

Perlespelt med æbler – det lyder lidt mærkeligt, ikke sandt? Jeg kunne ikke få perlespelt, så almindelige speltkorn måtte gøre det. Jeg satte kornene i blød i går, og kogte dem omkring 3 kvarter.

Mørbraden blev mør og dejlig i æbler og orange/chilisovs fra Heiberg, og sikke en lækker sovs der var i bunden….

Og det passede helt fantastisk til kålen – der blev til hvidkål, ikke savoykål. Kål med madlavningsfløde (hos mig 1 dl. piske og resten minimælk med lidt mel) og chili. Det blev stærkt, men helt vildt god sammen med de søde æbler og de nøddeagtige speltkerner.  Nom nom nom!

Ungerne kunne godt lide kerne og kød, men fik tilbudt frugtgrød med resten af fløden på til dessert, det tog de imod med taknemmelighed. Det gør de nu altid….

Skriv et svar

