Madplan uge 1 -10

Januar er her, med sne og slankekost. Jeg skal fortsat tabe rigtig mange kilo, og efter en pause fra kalorietællingen i december er det på tide at komme op på hesten igen. Ugens madplan er derfor lavet, så man (de fleste dage) kan spise sig mæt i grøntsager, og at de også rækker til frokost dagen efter – til de voksne, altså. Maden i planen er altså ikke nødvendigvis fedtfattig i sig selv (børnene skal jo ikke tabe sig) – men bliver det, fordi den kun er er lille del af måltidet, der ellers mest består af grøntsager. På tallerkenen skal der være halvt grøntsager, en kvart med kød og en kvart med kulhydrat. Og kun en portion!

I dag skal jeg bage 1000 gode grovboller, man kan tage  med til sine grøntsager, og i går bagte Husbond nogle vanvittig gode frugtboller, der smager rigtig godt og kan fungerer som eftermiddagsmad. Det er nemlig mit svage punkt – jeg bliver sindsygt sulten mellem 3 og 4 om eftermiddagen, og kommer nemt til at “snacke”.

I denne uge er jeg meget inspireret af kogebogen “Suverænt sundt” af forfatterne Tina Scheftelowitz og Sonja Bock. Mere om den senere!

Mandag: Kartoffel-kikærte suppe med porrer, garam masala og chili ( fra “Suverænt sundt”) + ostebrød (til ungerne)

– frokost Tirsdag: en supperest med grovbolle

TirsdagMørbrad med æble og perlespelt + savoykål

– frokost Onsdag: en rest mørbrad og perlespelt blandet med små, blandede salatblade, grovbrød til

Onsdag: Kyllingefiletter i karry m. ris og mangosalat

– frokost Torsdag: sandwich med kyllingefilet, blandede salatblade og mangosalat

Torsdag: Kødboller i tomatsauce m. pasta og salat af grønne bønner

– frokost Fredag: salat af grønne bønner m. røget mørbrad. Grovbrød til.

Fredag: Gullasch-suppe med grovflütes.

LørdagMousakka med kartofler og og broccoli med soja, chili og ingefær.

Søndag: Karryhummus, tandooriløg og frisk spinat i grovpita  ( også fra “Suverænt sundt”) – tun til ungernes pita

– frokost Mandag:  som søndag aften.

Nu håber jeg, at al min grundige planlægning holder. Der skal såmænd nok dukke et eller andet op, der gør det helt umuligt. Desuden ser det lidt dyrt ud, når jeg sådan lige ser det. Men omvendt, hvis det kan holde to voksne fra at købe mad til frokost, er der sparet nogle penge der.

Lad os se, hvordan det går!

2 thoughts on “Madplan uge 1 -10”

    1. Det ser meget, meget sundt ud, og jeg er meget spændt på hvordan det går. Men ungerne blir jo ældre og er med på at smage lidt flere ting, så vi må også udvide lidt.

Skriv et svar

