Supper

Vi er nået til den del af året, hvor jeg synes der skal suppe på bordet en gang om ugen. Ved aftensmaden snakkede vi om, hvilke supper vi har haft fast på menuen gennem de sidste par år. De kommer her:

  • Minestrone. Her kan alle dine rodfrugter finde hvile! Jeg kan godt lide kidneybønner i – det kan ungerne ikke. minestrone
  • Kartoffelsuppe m. sprødstegt bacon (og purløg)
  • Hønsekødsuppe. Fik vi her til aften. Et par kyllingeskrog kogt med rodfrugter, siet og nye grøntsager i.  Vi snyder og køber færdige kød og melboller. Vi får ris i – i mit barndomshjem fik vi brød til i stedet.
  • Harira – mellemøstlig ramadansuppe. Smager fantastisk, men er ikke særlig børne-egnet.
  • Lieret blomkålssuppe. En særlig ting min mand kan, det med at liere. Det er noget med at røre æg i lige så stille til sidst. Ungerne elsker denne suppe! Jeg skal prøve at få Husbond til at skrive den ned til jer – det er og blir hans glansnummer, jeg har slet ikke tålmodighed til det.
  • Tomatsuppe. Igen et af Husbonds glansnumre. Den er yderst børneegnet.
  • Linsesuppe. Vi laver en, der minder lidt om tynd kødsovs med linser i og spises med hakket persille og citron-dryp. Mine unger er ikke vilde med linser, men det må de altså lære. Det er vejen ud af krisen, både den økonomiske og den miljømæssige.
  • Nudelsuppe. Gerne med lidt kyllingestykker og lidt grøntsager i pæne julienne.

Indkomne forslag:

  • Kartoffel/ærte suppe med bacon
  • Majschowder
  • Carrot and coriander soup
  • Fyldig Muligatawny

Se kommentarene for opskrifter – det ser godt ud!

 

Vi skal have gang i noget karry – kokos suppe, og også have udvidet linsesupperne.

Men hvad spiser i af supper? Gode idéer til børnesupper modtages gerne!

6 thoughts on “Supper”

    1. Æælsker supper…

      Englænderne kan en rigtig god suppe, der hedder “carrot and coriander soup” – prøv at søge på nettet. Den består – surprise – primært af gulerødder. Den er blendet og fløjlsblød. Korianderfrøene (som stødes i en morter) giver den en let appelsinagtig smag – den koges på god hønsefond – og tilsættes noget fløde – men da resten er sundt kan den bære det. Spises rygende varm i dagevis på kolde dage med godt brød til.

      En anden rigtig god suppe er Jamie Olivers Muligatawny (igen søg på nettet – ellers skriver jeg gerne opskriften af en dag). Det er en let karrysuppe, hvor finessen er blendet skært oksekød (gerne billigt som koger længe…. ) – den mætter og smager skønt! Den er ikke gul men orange da der blandt andet også er flåede tomater i. Mums siger jeg bare…

  1. Det var bare for dovent ikke selv at efterlade opskrifter.

    Carrot and coriander: http://www.lookandtaste.com/soups/Carrot-and-Coriander-Soup/261/
    Man kan åbenbart fint bruge grønt fond, mange opskrifter bruger heller ikke fløde, nogen gør, og mange tilføjer også frisk koriander som topping – men det er nu helt optional…

    J. O.s “Fyldig Muligatawny”:
    (Også her er der varationer, man kan fint bruge hakket oksekød, jeg vælger at bruge skært, da det kan fåes helt magert og jeg elsker konsistensen når suppen er færdig:
    Olie
    1 grofthakket rødløg
    1 skrællet grofthakket gulerod
    1 grofthakket rød peberfrugt
    6 fed hvidløg
    1 stk. frisk ingefær – tommelfingerstørrelse skrællet og grofthakket
    1/2 frisk udkernet chili, finthakket
    evt et par stilke frisk koriander
    2 spskfulde karry
    1 spsk tomatpure
    200 gr. oksekød
    2 dåser flåede tomater (eller tilsvarende hjemmelavet)
    1 l. okse el. hønsebouillon
    havsalt og friskkværnet peber
    lille bæger youghurt naturel “on the side”.
    Sauter grønt-ingredienser langsomt og blidt. Tilsæt resten.
    Lad simre 2 timer m oksekød, spæd evt op med vand.
    Suppen blendes og efterkrydres, youghurt og koriander på toppen.

  2. Jeg elsker gulerodsuppe i alle afskygninger- den søde og bløde smag må bestemt være børnevenlig:)
    Kartoffelsuppe med hvidvin og fløde er nok livretten, det varmer og giver ro..
    Næste suppe jeg kaster mig over bliver nok den russiske rødbedesuppe, den har jo en fantastisk farve!

Skriv et svar

