Madpakker

Jeg arbejder meget med planlægning af madpakker for tiden. Der skal laves nogle stykker hver dag og dybest set gider vi ikke rigtig spise kødpålæg. Nogle dag gør vi det alligevel, fordi jeg ikke kan finde på andet,  især til børnene. Den allersværeste at finde på til er mig selv!

Madpakke5

Fedtfattigt, grøntsagsrigt og samtidig lækkert efter transport. Jeg har mest held med middagsrester, men det kræver mere planlægning end selv jeg kan præsterer at få det til at fungere hver dag. Madplanerne lykkes det jo heller ikke altid at overholde, selvom det nu er langt de fleste dage. I uge 33 gik det galt Torsdag, hvor ingen af os gad lave mad, var småsløje og kedelige. Det blev noget pasta, ost og i ovnen. Ikke hverken sund eller fedtfattigt, men helt udpræget “comfort food” som Nigella Lawson siger. Det skal til indimellem.

Men det gav jo bare ikke den sunde rest jeg havde regnet med til dagen efter i min madpakke.  Heldigvis kan jeg købe en gang salat i kantinen, så det kan løses den vej.

Det er faktisk værre med drengenes madpakker til skole/børnehave. Det bliver nemt gentagelse på gentagelse, dels fordi jeg er fantasiforladt, dels fordi de ikke spiser hvad som helst. Især er mellembarnet vanskeligt, han spiser 6-8 halve og gider ikke rigtig spise kødpålæg. Han gider heller ikke spise salat, eller for mange grøntsager. Det efterlader ost, pålægschokolade og figenpålæg. Igen og igen. Kedeligt!

Så jeg leder desperat efter andre løsninger. Det må bliver noget med fingermad, eller håndholdt mad som vi også kalder det. Pizza, frikadeller (også fiskefrikadeller), små pølser, boller m. fyld, æg, stave af gulerødder, agurk og peberfrugt. Alle bøger forslår noget at dyppe i, mine unger gider ikke at ha’ det.  Jeg synes det bliver meget hvidt brød i forhold til det sunde rugbrød. Rugbrødsstænger, måske? Men hvorfor skulle de spise rugbrødsstænger uden noget? Jeg arbejder på at opfinde den interessante, sprøde og velsmagende rugbrødsstang, som de gnaver i sig, fordi den smager godt.  Skal nok sige til, når jeg har den…

Andre ting til madpakker: små poser med nødder, små stykker frugt, små gulerødder, ærter i bælg, sukkerærter, cocktailtomater. Grissini, kiks, små riskager.

Jeg er principielt modstander af små sukkerholdige youghurter, men har indimellem brugt at sende soyadesserter med. De smager godt (især dem med chokolade), ungerne elsker dem, men det er jo – desserter.  Så det skal altså kun være en sjælden gang…

soyadessert

Andre forslag modtages med kyshånd!

Mere om madpakker hos “6 om dagen

7 meninger om “Madpakker”

  1. Hej – hvad med at bage en slags grovmels/rugbrøds grissini – evt. tilsat ostetern, soltørret tomat, nødder og kerner, der mætter og smager?
    Vi har ikke kantine hvor jeg arbejder og der er den nemme og sunde (for de rigtig mange ansatte) altid rugbrød + 1 dåse makrel i tomat/en avocado / en hytteost rørt med lidt grønt osv. Selv bruger jeg tit (frosne portionspakkede som tages op aftenen før) kogte brune/sorte/kidneybønner (kogt med alt muligt godt, hvidløg, chili osv.) som så hurtigt blandes med et læst tomat/agurk osv + en lille håndfuld kerner ved siden af til at drysse over.
    Mit yndlings ikke-kød”pålæg” er hummus, bønnemos, tsatsiki, falafler, oliventapenade (kan lavet ret billigt af de sorte udstenede oliven) lavet i portioner som kan holde nogle dage…
    Eneste “men” ved flere af disse ting er at køre 100% økomand også… kh Anita

  2. God idé med brødet. Spekulerer over om det skal være sprødt a la grissini eller som almindeligt rugbrød, bare i “pinde”form. Begge dele har fordele – jeg tror, jeg vil eksperimenterer mig frem😉
    Også god idé med bønnerne, har gjort det lidt men skal klart udbygge på det, især med det med at koge dem med noget. Takker for indsparket!

    1. Lavede en overgang nogle fantastiske minirugbrød af en færdig rugbrødsblanding med tranebær og nødder rullet i sesamfrø, som børnene elskede og selv jeg synes det var lidt snackagtige… og meget mættende

  3. Rie/Grethe Schmidt har skrevet kogebøger om veganerkost,har mange opskrifter på “pålæg” Jeg har m held sendt pirogger, kolde grøntssagstærter ( bagt m groft mel) afsted i madpakke. Frugt/grøntsagsspyd, lille bøtte m rejer, græsk youghurt m lidt god musli, kold kartoffelmos på rugbrød m. purløg evt bacon, fiskefirmaet Raahbek har en lime”paneret” pangasiusfilet der er et kæmpe hit kold m en klapper til, den goe gamle råkost m gulerod og æbler, kolde røsti. Jeg har købt et lillebitte køleelement der passer t en madpakke. MEEEN trods min indsats for at gøre frokosten mere spændende/ sund er der perioder, hvor alting smager af prut…og der så må 3 klapper m pålægschokolade og 4 gulerødder i …

  4. Sikke en masse gode forslag! Er der ikke noget med, at du er i madbranchen et sted?😉
    Nå, men mange tak i al fald. Vil straks begynde at kigge efter fisken, og det med kartoffelmosen er også genialt.
    Nogen gange overvejer jeg, hvem det egentlig er, jeg gør det her for. Særligt Asbjørn er i virkeligheden ikke særlig krævende: rugbrød med leverpostej får mig langt. Men jeg gider ikke smøre det, og jeg synes ikke mine børn skal kede sig så meget inde i munden. Så lære de jo aldrig at stille krav det det, de spiser…
    Forresten, hvad “pakker” du den græske yoghurt i? Og drysser du müsli på eller laver du en lille pakke med det?

    1. Jeg har købt en million små plastic bøtter m. helt tæt låg, youghurt for sig, musli i en anden. Jeg er indenfor mad og koger nogle gange over af begejstring, ideer og meninger!! Specielt omkring børnemad…Hvad jeg kan se får din søn tilbudt god og spændende mad hver dag! Pisk ikke dig selv for en leverpostejsmad.

      1. Det er rigtig fede tips, Søs. Jeg har allerede været på nettet og shoppe små bøtter. Ungerne er ikke helt med på det nye system endnu, men i dag har jeg bagt pizza-snegle, og dem glæder de sig til i morgen.

Skriv et svar

