Fedtfattig kost

Hverdagen nærmer sig så småt, og dermed også madplanerne.  Denne gang skal de udvikles endnu mere, for jeg skal tabe mig – temmelig meget endda. Jeg har brugt ferien på at få skik på motionen, så nu mangler jeg bare kosten. Man kan jo altid starte med at skære slik, kage, sodavand o.lign. væk sammen med aftensmadsportion nr.2. Så er man et pænt stykke af vejen. grøntsager

Men ellers er planen at lave mad som ellers og så servere endnu flere gode grøntsager til, gerne så mange at der også er til frokost næste dag. Jeg skal så spise mindre af det “almindelige” mad og mere af grøntsagerne. Det kræver endnu mere af madplanerne, fordi grøntsagerne som regel er det svære at gøre til børnemad. Men man elsker vel en udfordring!

Gode grøntsagsopskrifter uden fløde efterlyses hermed.

4 meninger om “Fedtfattig kost”

  1. Jeg kan stort set spise coleslaw til alt, og jeg laver den, så man faktisk bliver tyndere mens man spiser:
    Dressing: 3 store spsk. youghurt/fromage frais, et godt drys spidskommen, en tsk dijon, lidt citronsaft og salt og peber.
    Gulerødder rives og kommes i. Spidskålen (som jeg synes er at foretrække frem for den hvide) fintsnittes og kommes i en anden skål med hvidvinseddike og godt med salt. Det skal lige ligge og trække lidt, og så skal kålen knuges. Det blødgør den rigtig fint.
    Herefter blander du alt sammen – inkl. eddiken.
    – Du kommer ikke til at savne mayoen🙂

    PS: Måske vi skal opfordre til, at vi til best.møderne får frugt istedet for croissanter?

    1. Lyder rigtig godt! Den fungerer garenteret med Skyr også….
      Kan du fortælle lidt mere om det der med at salte kål? Skal det skylles bagefter? Eller “vrides” og hvordan det?
      Er helt med på at undgå crossainter, gulerødder er SÅ meget bedre…😉

      1. Hvis du så Camilla Plum i går, så gør jeg det ikke helt ligesom hende. Jeg salter det, men kun som jeg ellers ville krydre det – og jeg skyller det ikke bagefter. I virkeligheden er inspirationen fra Meyer, jeg tror han anbefalede at behandle kålen sådan i en af hans rejse-riget-rundt-udsendelser.

        Men jeg knuger/ælter salt og eddike ind i kålen, og blødgør den samtidig. Bare et minuts tid.
        Og jeg er sikker på at skyr er fantastisk til det her🙂

        – Ved ikke helt hvordan resten af bestyrelsen vil se på aflysningen af morgen-croissanten…Blir vi totalt upopulære mon?..

      2. Tak for det – jeg synes stadig det lyder mystisk, men det er sikker bare et spørgsmål om at gøre det. Glæder mig til at afprøve coleslawen!

Skriv et svar

