Cookies skal der til!

Camillas madplaner er fantastisk gode og jeg er glad for at hun laver dem – udover at de er spændende, sparer de os faktisk både penge og tid, da vi kan koordinere vores indkøb bedre og få brugt de ting vi faktisk køber.

MEN! Der er som regel en stor mangel: der er ikke nogen kager med i planerne! 🙂

Well, forleden faldt jeg over en opskrift på cookies, som jeg simpelthen måtte prøve. De blev også ret gode – her er opskriften som jeg lavede den (i modsætning til hvordan den stod skrevet).

I en skål blandes 145 g sukker, 125 g mørk muscovadosukker og 315 g mel (jeg brugte groft speltmel og hvedemel -half/half).

I en anden skål – din primære røreskål – blandes 250 g blødt smør, 2 æg samt 1 teskefuld (eller efter smag/behov) af følgende ingredienser: vanille, salt, bagepulver og varmt vand. Det røres til en homogen masse og indholdet af den første skål tilsættes sammen med 250 g god, mørk chokolade og 250 g nødder. Opskriften foreskrev ristede valnødder, men det kan ingen i husstanden lide – jeg endte med mandler, som jeg hakkede groft. Havde jeg haft usaltede cashew-nødder var de røget i.

Nu skal dejen hvile koldt i en times tid, hvorefter man lægger den på bageplader med spiseske – jeg fik 24 styk ud af denne opskrift, endda med rig lejlighed til at smage på dejen for både mig og min 3½-årige hjælper, hvilket jo også hører til. Kagerne flyder noget ud, så lav plads til det. Bages ved 150 grader til de er færdige (ca. 15 minutter i vores varmluftsovn med begge plader i).

De blev som sagt rigtigt gode – meget klassisk cookie-agtige. Næste gang overvejer jeg at eksperimentere lidt med krydringen – lidt kardemomme kunne give et fint smagssammenspil med chokoladen, mens ingefær traditionelt også spiller godt sammen med chokolade. Vi har også noget kryddersukker med både kardemommekapsler og stjerneanis, som måske kunne virke fint if used with caution.
Nogle andre forslag?

Udgivet af

Ulf Reese Næsborg

Ebogstroldmand. Far. Ølbrygger. Tegneserieentusiast. Musiksnob. Madelsker. Time Lord in spe. Gift med Camilla. Rating: Awesome!

5 meninger om “Cookies skal der til!”

    1. Mon ikke man også kan bruge rosiner, tørrede tranebær el hakkede tørrede abrikoser? Evt. istedet for chokoladen? Og usaltede peanuts/jordnødder er også selvskrevet forslag…

  1. Hmm, Cookies med sirup lyder ski’ ikke dårligt, men skal det være med orangesmag skal jeg have noget modvægt for at det ikke bliver for meget – det kan nok klares med ekstramørk chokolade (80-90%).
    Muskatnød er et meget spændende bud, og klart noget jeg bruger for lidt i min kagebagning.

    Tørret frugt-cookies er også et bud, men jeg har svært ved at få dem til at lykkes. Faktisk vil jeg så hellere lave sådan nogle kondikager, som man kan købe nede i helseren, men det er ikke lykkedes mig at finde en ordentlig opskrift

Skriv et svar

