Påskebrød (eller måske bare festbrød)

Her er mit gule, flettede påskebrød som jeg er rædsomt stolt af. For engangs skyld bringer jeg en opskrift, for det fandt jeg selv på.

Påskebrødet

6 dl. lunken mælk

25 gr.gær

1 æg (til dejen)

25 gr. smeltet smør

hvedemel

1/2 spsk. sukker

1/2 spsk.  salt

Safran

1 æg til pensling

Birkes

Lad mælken stå med safran i, ca. 10 min. Jeg tør ikke sige, hvor meget du skal bruge, det afhænger helt af, hvad det er for noget safran du har. Min var den billige, så der skulle ret meget til.

Dernæst opløser du gæren i mælken, de øvrige ingredienser i, mel i til det er fast men ikke tørt. Lad det hæve til dobbelt størrelse, det kan nok gøres på en time.  Slå dejen ned og del den i 3, rul dem til lange pølser. Flet dem sammen, ikke for stramt. Lad brødet hæve igen, denne gang er en halv time sikkert nok. Pensl med æg og drys med birkes. Bages ved 200 grader til det er færdigt – hvor lang tid det tager afhænger af din ovn, og af hvor stort dit brød er blevet, men du kan roligt starte med 20 min. Bank brødet under bunden, hvis det lyder hult er det færdigt.

Vi fik gæster, så lige pludselig var vi 7. Brødet var stort set spist efter eftermiddagsteen og det var fint, for det er kedeligt dagen efter.

En mening om “Påskebrød (eller måske bare festbrød)”

Skriv et svar

