Chili tirsdag

Jeg har fundet en ny kogebog, som jeg synes er ganske fantastisk – bortset fra at den har lidt mange opskrifter med sødt og fedt. Ikke at jeg ikke vil ha’ det, jeg prøver bare på at holde op, eller i det mindste beherske mig.  Nok om det og tilbage til kogebogen:

Fairtrade kogebogen Heri fandt jeg opskriften på

“Cubansk appelsinkylling”

2 tsk salt, 1 tsk sort peber, 1/2 tsk hvidløgssalt

1 kylling i mindre stykker

2 1/2 dl friskpresset appelsinsaft

saften af en lime

Rør marinaden sammen af de 2 slags salt, peber og citrussafterne. Placer kyllingen i en dyb, bred skål (eller en frysepose) og hæld marinaden ved. Det skal marinere i mindst 2 timer, hvis det er i en skål skal stykkerne vendes undervejs. Vi puttede hele moletjavsen i en frysepose dagen før, så det var nem mad.  Steg kyllingen i et dybt fad med det halve af marinaden. Det andet halve hældes over efter 30 minutter. Samlet stegetid 1.time, så er den mør og dejlig.

Vi fik brune basmatiris til, de var rigtig gode. Aromatiske, med bid og mættende. Skønt! Desuden en ananas/chili relish som du lige får opskriften på her:

Ananas/chili relish

1 ananas i små tern

1 rød peber i små tern

1 tørret piri piri chili eller en tsk frisk chili i småbitte stykker

lidt finthakket løg, jeg brugte rødløg, men forårsløg er også fint

1 tsk revet (eller meget finthakket) hvidløg

saft fra en lime

lidt salt

lidt sødt. Jeg brugte en hjemmelavet appelsinsirup, flydende honning eller andre typer sirup kan også bruges.

Blande blande, lad trække lidt. Helt og aldeles dejligt. Kan bruges til mange ting, som sagt kylling, men også gris og måske også i en eksotisk burger?

Her er et måltid, der er nemt og hurtigt (hvis du har marineret dagen i forvejen, altså), samt fedtfattigt. Det taler til alle sanser og alle smage: surt, sødt, bittert, salt. Nu ville jeg så ønske jeg kunne sige ungerne elskede det, men i sandhedens tjeneste må jeg indrømme at de mest spiste ris med youghurt. Hrmfp. Sære væsner. Mon ikke det kommer engang?

One thought on “Chili tirsdag”

Skriv et svar

